Linux

linux & IT …

Linux + Task Manager


می شه گفت همه ما به ویندوز عادت کردیم

به هنگ کردناش به باگ هاش به ویروسهاش به صفحه آبی معروفش در این مواقع ابزاری مثل task manager برای ما مثل یک معجزه بود ابزاری که بدون اون زندگی با ویندوز ممکن نبود ابزاری که روزانه دها بار ازش استفاده می کردیم ( یادتونه اون موقع ها که مثلا explorer.exe مثلا به خاطر خش دار بودن 1 سی دی هنگ می کرد چه وضع مسخره ای پیش میومد :)) ) اما حالا با وجود اوبونتو دوست داشتنی دیگه از شر این جور چرت و پرتا راحت شدیم با وجود ابزار force quit دیگه خیلی راحت می شه از شر هر برنامه مزاحمی راحت شد

اما از قدیم گفتن که ترک عادتو یا اینکه شاید شما هم مثل من نمی خواهید با دستورات پیچیده متوجه بشید که چه برنامه هایی در حال اجرا هستند یا مثلا کدام برنامه مقدار رم یا cpu بیشتری مصرف می کنه و

یکی دیگه از کاربرد های مهم یه همچین برنامه ای وقتی به کار میاد که یه برنامه مثلا یک بازی در حالت full screen رفته باشه و تنها راه خلاص شدن از دستش آن سه کلید معروف باشه

خوشبختانه برنامه gnome-system-monitor با امکاناتی فوق العاده بیشتر از tm ویندوز در اوبونتو عزیز ما وجود داره که فقط کافیه براش کلید میانبر تعریف کنیم

برای اینکار کافیست تنها در ترمینال به ترتیب کدهای زیر را وارد کنید

"gconftool-2 -t str --set /apps/metacity/global_keybindings/run_command_9 "<control><alt>Delete 

"gconftool-2 -t str --set /apps/metacity/keybinding_commands/command_9 "gnome-system-monitor 

و اگر از compiz استفاده می کنید کدهای زیر را وارد کنید

"gconftool-2 -t str --set /apps/compiz/general/allscreens/options/run_command9_key "<control><alt>Delete 

"gconftool-2 -t str --set /apps/compiz/general/allscreens/options/command9 "gnome-system-monitor 

و اگر در وارد کردن کدها کمی تنبل هستید یا اینکه اصلا از کار با محیط متنی خوشتون نمی یاد می تونید این فایل رو دریافت کرده و با دستورsh task_manager_shortcut.shآن را اجرا کنید

اگر دوست ندارید لینوکستون زیادی شبیه ویندوز بشه می تونید جای “<control><alt>Delete” در کدهای بالا کلید های دلخواه خودتون را قرار بدین 😉

6 پاسخ به “Linux + Task Manager

  1. محمد 2008/03/04 در 6:42 ب.ظ.

    سلام
    ممنون که به وبلاگ من آمدی
    نوشته ات را خواندم
    هر چند من طرفدار مایکروسافت و سیاست انحصار طلبی هستم
    لینوکس را دوست دارم اما ویندوز واقعا پدیده است
    شما هم نیز با لینوکس تان موفق باشید
    راستی خوشحال می شوم با شما تبادل لینک کنم

  2. محمد 2008/03/04 در 6:48 ب.ظ.

    من چندین سال است دارم با ویندوز کار می کنم
    دوست عزیز اگر درست با ویندوز بر خورد شود دوام بیشتری از لینوکس دارد
    (شاید در حالت عادی لینوکس با دوام تر باشد)
    اما من منظور شما را از هنگ نمی فهمم
    من در این چندین سال (بعد از نصب ویندوز XP) فقط یک بار صفحه آبی را دیده ام
    با اینکه من نرم افزار های زیادی دارم
    در روز بالای 6 ساعت با کامپیوتر کار می کنم
    اما وقتی لینوکس / UBUNTU را نصب کردم نییم ساعت بعد از نصب به خاطر هنگ اش
    مجبور به Restart​ شدم !!!
    ولی با این حال نمی خواهم بگوییم لینوکس بد است
    اما مهم نحوه استفاده است
    بهتر است یک بار از ویندوز اوجینال استفاده کرد تا ویندوز واقعی را دید

  3. مجتبی 2009/03/08 در 8:48 ق.ظ.

    منم با محمد موافقم تازه این لینوکس اصلاً مشکلاتشو نمیگید! میدونید چقدر سخته با یه ماشینی که فرمونش سمت چپه توی جاده ای رفت که همه سمت راستن؟!!! یه کم فکر کنید این مثال ابتدایی رو میفهمید آخه الان همه دنیا دارن از ویندوز استفاده میکنن همه سخت افزارا برای ویندوز ساخته میشه همه نرم افزارا برای ویندوزه ماکروسافت از پربیننده ترین سایتهاست اما کسی حتی سایت پشتیبانی لینوکسو نمیشناسه هوووووه! اصلاً میدونید چه کار نشدنی هست بخواهی به لینوکسو فقرش عادت کنی؟ من نمیدونم چرا بعضیا دارن براش تبلیغ میکنن و علاقه مندن. به هرحال وبلاگتونو میخونم تا بیشتر با این سیستم عامل آشنا بشم.

  4. مجتبی 2009/03/08 در 9:41 ق.ظ.

    البته سوتفاهم نشه من خودم مخالف انحصارطلبی ماکروسافتم و به شدت از ویندوزهای جدیدش متنفرم و پاک خودشو خراب کرده ویستا بدترین روزها رو برام رقم زد ولی نمیدونم لینوکس چطور چیزیه آیا نرم افزارهایی که بهشون نیاز دارم روش اجرا میشه آیا همه نیازهامو حداقل مثل ویندوز برطرف میکنه؟

  5. freelinuxwriter 2009/12/24 در 12:55 ق.ظ.

    شاید مشکلی نباشه ولی اینی که میگم به هر حال مشکله این دستورهایی که مینویسین بعضی وقتا چون طولانی قسمت های اولش پیدا نیست و ممکنه یکی نفهمه و دستور رو ناقص بزنه. اگه خواستین اصلاحش کنید چرا لینکهاتون نیست من نمیبینمش یا واقعا لینک فایلی که اسمشو گذاشتین نیست؟؟؟
    مرسی بابت مطالبتون

پاسخی بگذارید

